اهمیت “سنین کودکی” برای یادگیری سواد مالی

شرایط مالی امروز ما حاصل … !

شرایط مالی امروز شما حاصل میزان پرورش هوش مالی و شکل گیری نگرش شما در مورد پول، از سنین کودکی تا اکنون است. جالب است بدانید در شرایط عادی هوش مالی کودک، همانند هوش مالی والدین و نزدیکان او خواهد شد و پس از آن هوش مالی فرد در مسیر زندگی دست خوش تغییرات و تحولات مثبت و یا منفی می شود که نهایتاً در بزرگسالی شکل و فرم خاصی به خود می گیرد. از این رو هر فرد در هر سنی ذهنیت مالی مشخصی دارد و بر اساس باورهای مالی خود تصمیم می گیرد و عمل می کند.

گزارش منتشر شده در دانشگاه کمبریج نشان می دهد که عادات و نگرش افراد در مورد پول، از سنین کودکی و قبل از ۷ سالگی شکل می گیرد. (منبع)

در نتیجه: شما والدین در این زمان، برای ایجاد نگرش و عادات درست و نیز آموزش صحیح مفاهیم مالی، فرصت بسیار مناسبی در اختیار دارید، زیرا اگر فرزندتان اکنون و در سنین کودکی تصمیم اشتباهی بگیرد، نتیجه اشتباه خود را با ضرر بسیار کمتر خواهد دید تا اینکه در بزرگسالی با تصمیمات اشتباه با مشکلات مالی بزرگتری دست به گریبان شود. وقتی فرد در کودکی روش درستی را برای خرج کردن پول هایش داشته باشد، قطعاً در بزرگسالی هم بهتر و هوشمندانه تر می تواند از پس این کار برآید. بنابراین باید به فرزندانمان بیاموزیم چگونه پول بدست آورند و آن را چگونه به شکل صحیح بودجه بندی و پس انداز کنند تا با یادگیری دانش پولی صحیح، آنها را مهیای زندگی و آینده کنیم.

جای خالی آموزش سواد مالی 

متاسفانه سواد مالی، دانش و نگرشی است که جای آموزش آن در خانواده ها خالی می باشد!!! حتی مدرسه و سیستم‌ آموزشی کشور، فرزندان ما را از نظر مالی ناتوان بار می‌آورند و هیچگونه آموزشی در مورد کارکرد پول به آنها نمی‌دهند و بی سوادی مالی در جامعه ادامه پیدا می‌کند.

جهت آشنایی بیشتر با اهمیت این موضوع، مقاله « علم بهتر است یا ثروت؟ » را مطالعه نمایید. 

فقط نگران بودن در مورد این موضوع کافی نیست، تا زمانی که دست به اقدام نزنیم، وضعیت تغییر نخواهد کرد و چه بسا بدتر خواهد شد. در نتیجه چیزی که به آن نیاز داریم، آموزش سواد مالی به فرزندانمان است.

خبر خوب اینکه شما می توانید با استفاده از ابزار و محتوای مناسب، یک تربیت مالی صحیح داشته باشید و سواد مالی را به صورت درست به فرزندتان آموزش دهید. زمان مناسب برای آموزش مفاهیم مالی به فرزندتان همین الان است. وقتی فرزندتان بتواند ارزش اسکناس ها را تشخیص دهد می توانید آموزش مفاهیم مالی به او را شروع کنید. اگر سواد مالی را به فرزند خود یاد ندهیم و هوش مالی او را هر چه زودتر تقویت نکنیم این کار با گذر زمان دشوارتر خواهد شد و تغییر عادت و طرز تفکر فرزندتان روز به روز سخت تر خواهد شد.

اخطار : متاسفانه تنها فعالیت مالی که هم اکنون اکثر والدین با فرزندان خود انجام می دهند دادن پول تو جیبی (به روش مرسوم) است، که نه تنها این اقدام، باعث یادگیری سواد مالی نمی شود، بلکه اثرات مخربی نیز دارد که باعث بروز مشکلاتی برای او و خانواده اش در حال و آینده خواهد شد. 

برای آگاهی بیشتر از این موضوع حتماً پست « آیا پول توجیبی دادن به فرزند خطرناک است !؟ » را مطالعه نمایید.

” آینده فرزند ما با آنچه امروز به او آموزش می دهیم ساخته می شود، نه فردا …

تاثیر یادگیری مهارت های مالی در “موفقیت شغلی” فرزند

بدون شک در آینده، کودکی در کسب و کارش موفق خواهد بود که راه و رسم پول درآوردن را یاد گرفته باشد. بتواند با دور اندیشی، برنامه ریزی کند و با کمترین هزینه، کسب و کاری را راه انداری نماید و با استفاده از توانایی و تخصصی که دارد، درآمدزایی کند. در ادامه هزینه ها و درآمدهایش را به بهترین شکل ممکن مدیریت نماید و در آینده درآمد خود را بر روی فرصت های مناسب سرمایه گذاری نماید. چنین فردی نه تنها در کسب و کار، بلکه در زندگی شخصی خود نیز موفق خواهد بود.

برای آشنایی با افرادی که در کودکی مهارت های مالی را یاد گرفته اند و در نوجوانی ثروتمند شده اند، به بخش « ثروت آفرینان جوان » مراجعه نمایید.

والدین گرامی: کودک آپ برای کمک به شما در جهت تربیت مالی صحیح فرزندتان یک بسته آموزشی جامع، کاربردی و جذابی به نام “دخل و خرج” را طراحی کرده است که باعث خواهد شد فرزندتان در مسیر موفقیت های مالی در آینده قرار گیرد.

برای آشنایی با ابزار و محتوای بسته آموزشی و کاربردی « دخل و خرج » روی عکس زیر کلیک نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)