آموزش سواد مالی به فرزند با روش GISS

امروزه بحث مدیریت پول و آموزش آن به کودکان بسیار فراگیر شده است. در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است اگر مهارت های لازم در مورد پول به کودکان آموزش داده نشود، در بزرگسالی حتما دچار مشکلات بسیاری خواهند شد. اما سوالی که همیشه ذهن پدر و مادر ها را درگیر می کند این است که چرا فرزندشان با وجود تمام نصیحت ها همچنان ارزش پول را نمی داند؟ چرا آموزش سواد مالی به فرزند به نظر دشوار می آید؟

ممکن است شما هم شنیده باشید که بهتر است از روش های ساده برای آموزش مدیریت پول به فرزندانمان استفاده کنیم! واقعیت این است که هر چه روش کار ساده تر باشد امکان انجام دادن و به ثمر رسیدن آن بیشتر است؛ به خصوص زمانی که هدف از انجام آن، ایجاد یک عادت جدید باشد. بسیاری از متخصصین حوضه پول در مورد تقسیم بندی درآمدشان برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان بسیار صحبت کرده اند.

Robert Kiyosaki نویسنده معروف در زمینه های مالی (نویسنده کتاب معروف پدر پولدار، پدر بی پول) می گوید:
آدم های پولدار علاوه بر آنکه پول خود را می بخشند، هم سرمایه گذاری می کنند، هم ذخیره کرده و هم خرج می کنند؛ در حالی که آدم های فقیر ابتدا درآمد خود را خرج می کنند و هر مقدار از درآمد که باقی می ماند را ذخیره و بخشش می کنند.

بهترین روش آموزش مدیریت پول (هوش مالی) چیست؟

حال مهم ترین سوال این است که ارزش پول و نحوه مدیریت آن را چگونه به فرزند خود منتقل کنیم؟ روش سنتی برای پس انداز پول روش قلک است که تقریبا همه پدر و مادر ها با آن آشنایی دارند. پس انداز کردن در کودکان باعث به وجود آمدن یک شخصیت انعطاف پذیر، صبور و با حوصله می شود. اما پس انداز کردن به کمک قلک برای یادگیری مدیریت صحیح پول کافی نیست. فرزند شما باید یاد بگیرد که چگونه پول را برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت خود مدیریت کند.
بهترین روش برای یادگیری مدیریت پول روش Give, Invest, Save, Spend است که به اختصار به آن GISS می گویند. این روش شامل چهار قسمت می شود که به فارسی این بخش ها بخشش، سرمایه گذاری، پس انداز و خرج کردن هستند. به کمک این روش فرزند شما یاد می گیرد که درآمد خود را به چهار قسمت تقسیم کرده و به او یاد می دهد که چگونه پول خود را برای رسیدن به اهدافش مدیریت کند.

مدیریت پول به کمک روش بخشش، سرمایه گذاری، پس انداز و خرج کردن (GISS)

روش بخشش، سرمایه گذاری، پس انداز و خرج کردن روش جدیدی است که متخصصین حوضه پول بر روی آن بسیار تاکید می کنند. این روش در حال حاضر در مدارس آمریکا و برخی کشور های اروپایی به صورت کلاس های فوق برنامه آموزش داده می شود. از آنجایی که در کشور ما ایران بحث آموزش های مالی در مدارس وجود نداشته و معلم های ما دانش به خصوصی در مورد هوش مالی ندارند، لازم است که آموزش های لازم در مورد مدیریت پول توسط خانواده به فرزندانشان داده شود. خانواده ها به کمک این روش عادات درست پولی را در فرزند خود به صورت کاربردی ایجاد کرده و در شکل گیری یک شخصیت مستقل، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر مالی، در فرزندانشان کمک شایانی می کنند. در ادامه، هر بخش را به صورت جداگانه تفکیک کرده ایم تا با مطالعه آنها متوجه شوید که سازوکار این روش به چه صورت است.

به صورت خلاصه روش GISS باعث می شود تا فرزندمان:

• برای اهدافی که مربوط به خودش نمی شود، اما از نظر اجتماعی مهم هستند، پول خود را خرج کند.
• پولی را همیشه برای آینده خود ذخیره کرده و با حوصله شاهد بیشتر شدن سرمایه خود باشد.
• نیاز های مهم تر و خواسته هایش را تفکیک کرده و برای هر کدام جداگانه برنامه ریزی و خرج کند.
• و …

در صورتی که نمی دانید چگونه و از چه راه هایی با فرزندتان در مورد پول صحبت کنید، کودک آپ به شما توصیه می کند که مقاله ۹ قانون طلایی در آموزش پول به فرزند را مطالعه کنید.

قسمت ۱: بخشش give (مقدار پیشنهادی ۱۰% درآمد)

بخشیدن یک موضوع بسیار مهم است و باید فرزندانمان در سنین پایین این موضوع را یاد بگیرند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه ملاحظه دیگران را کرده و با دیگران مهربان باشند. بخشش برای اهداف درست، اعتماد به نفس آنها را نیز بالا برده و احساس حضور در جامعه را به آنها القا می کند. آنها به کمک بخشش پول خود، احساس رضایت درونی کسب می کنند.
با این وجود، بخشیدن پول به دیگران برای بسیاری کودکان و حتی بزرگسالان امری ناخوشایند است. والدین باید در نظر داشته باشند که با صحبت های منطقی و دل گرم کننده به تدریج فرزندانشان را با ماهیت بخشش آشنا کنند. والدین بهتر است ابتدا دانش خود را در مورد انسان دوستی و اهمیت کمک به دیگران افزایش داده و سپس این اصل مهم را به فرزندان خود منتقل کنند. به یاد داشته باشیم در جامعه ای که مردم آن به یکدیگر کمک می کنند راه های پیشرفت باز تر، راحت تر و سریع تر است.
شاید راحت ترین راه کمک به دیگران بخشیدن پول به موسسه های خیریه باشد. بهتر است والدین ابتدا موسسه های خیریه واقعی را شناسایی کنند. موسسه های خیریه بسیاری هستند که به نام کمک به دیگران سرمایه های زیادی را دزدیده اند. پس از شناسایی موسسه های خیریه، والدین باید با فرزندان خود مشورت کرده و تصمیم گیری برای انتخاب موسسه را به فرزندان خود واگذار کنند.
والدین باید همواره در نظر داشته باشند که نقش آنها هدایت گری و راهنمایی است و فرزندانشان باید تجربه های شیرین و تلخ را خودشان لمس کنند تا بتوانند در آینده شخصیتی مستقل داشته باشند. همچنین، در برخی موارد، کل افراد خانواده مبلغی را برای کمک به دیگران کنار می گذارند. بهتر است که در این گونه تصمیم گیری ها نیز فرزندان دخالت داده شده و با آنها مشورت شود.

قسمت ۲: سرمایه گذاری invest (مقدار پیشنهادی ۱۵% درآمد)

سرمایه گذاری پول نوعی استفاده از پول با هدف کسب پول بیشتر است. سرمایه گذاری، به منظور داشتن یک درآمد مطمئن برای استقلال مالی امری ضروری است. بسیاری از مردم پول را ذخیره می کنند، اما در نهایت ذخیره های خود را برای خرید (مانند ماشین، موتور و غیره) خرج می کنند که این کار تنها پول را از آنها دور می کند. هدف از سرمایه گذاری خرج کردن پول برای هدفی است که در آینده پول بیشتری را به همراه خواهد داشت، مانند سرمایه گذاری برای کسب و کار یا خرید و فروش و یا خرید به منظور اجاره دادن و غیره.
تفاوت سرمایه گذاری با پس انداز این است که در پس انداز نیاز ها و خواسته ها تامین می شود، در حالی که در سرمایه گذاری پول به هدف کسب پول بیشتر خرج می شود. تصمیم های مربوط به سرمایه گذاری عمدتا بلند مدت بوده و با برنامه ریزی همراه است.
اهداف تعیین شده برای سرمایه گذاری باید دارای ۵ ویژگی کلیدی باشند. اهداف مورد نظر باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل انجام، واقع گرایانه و با زمان بندی مناسب باشند، در غیر این صورت رسیدن به آن هدف، با سختی بسیاری همراه خواهد بود.
یادگیری در مورد سرمایه گذاری، اگر در سنین پایین رخ دهد، می تواند نتایج بسیار مطلوبی را در شخصیت فرزند شما داشته باشد. راه های مختلف سرمایه گذاری و پس انداز بسته به سن متفاوت است. یکی از راه های آسان سرمایه گذاری برای کودکان باز کردن حساب بانکی با سود است. این گونه حساب های بانکی به نسبت میزان پولی که در آن قرار داده می شود، سود کسب می کنند. در صورتی که والدین، پول فرزند خود را در بانک ذخیره می کنند باید در نظر داشته باشند که حتما فرزند خود را به صورت پیوسته در جریان میزان مانده حساب و سود محاسبه شده قرار دهند.
یکی دیگر از راه های خوب سرمایه گذاری برای کودکان، سرمایه گذاری مشترک با پدر و مادر یا دیگر اقوام و بستگان است؛ به این صورت که فرزند پول خود را به پدر داده و پدر با پول فرزندش کسب درآمد می کند و سود پول را به او باز می گرداند یا آن را در یک حساب بانکی با سود پس انداز می کند. اما سپرده های بانکی به دلیل ریسک کمی که دارند سود کمی هم پرداخت می کنند. یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری که سود بیشتری نیز به همراه دارد، سرمایه گذاری در بورس است. خرید و فروش سهام ریسک بالاتری داشته و به همین دلیل سود بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.
فرزندان شما به کمک سرمایه گذاری می فهمند که نباید تنها به درآمد حاصل از کار اکتفا کرد. والدین باید برای فرزندانشان توضیح دهند که هر چه سن آنها افزایش می یابد مخارج آنها نیز بیشتر می شود، در حالی که درآمد حاصل از کار به مقدار کافی افزایش نخواهد یافت. به کمک روش GISS فرزند شما یاد می گیرد که بدون سرمایه گذاری، هیچ تضمینی برای داشتن یک زندگی راحت در آینده وجود ندارد.

Paul Samuelson اقتصاددان معروف آمریکایی می گوید:
سرمایه گذاری شبیه مشاهده کردن رشد آهسته چمن یا خشک شدن رنگ روی دیوار است. اگر به دنبال هیجان های زودگذر هستید بهتر است به شهر بازی بروید!

قسمت ۳: پس انداز save (مقدار پیشنهادی ۲۵% درآمد)

پس انداز کردن، در حقیقت کنار گذاشتن مقداری پول برای رسیدن به اهداف مهم در آینده است. همه ما در مورد اهمیت پس انداز شنیده ایم، اما هرگز به طور واضح برای ما روشن نشده است که چرا باید پس انداز کنیم. همچنین، گفتن این موضوع به فرزندمان که باید پولش را پس انداز کند، در صورتی که نمی داند چرا باید پس انداز کرده و پولش را خرج نکند، برای او بسیار ناراحت کننده خواهد بود. والدین باید در مورد اهمیت پس انداز به عنوان راهی برای رسیدن به اهداف مهم، با فرزندان خود صحبت کنند. فرزندان به کمک پس انداز می فهمند که اگرچه خرج نکردن پول لذتی به همراه ندارد، اما رسیدن به هدفشان به کمک پس انداز بسیار برای آن ها جذاب خواهد بود.
تحقیقات نشان می دهد که عدم مخالفت والدین با درخواست های فرزندان خود در جامعه ما، در حال تبدیل شدن به یک عادت بسیار مخرب است. نتایج مطالعات دانشمندان کانادایی نشان می دهد که اگر فرزند در رفاه کامل بوده و همه چیز برایش محیا باشد، در بزرگسالی هرگز احساس رضایت از خود و شرایط زندگی اش نخواهد داشت. بنابراین، اگر فردی در زمان کودکی به همه خواسته هایش به راحتی دسترسی داشته باشد در بزرگسالی فردی خسیس، خودخواه و خود محور خواهد شد. از طرفی، اگر کودکان در سنین پایین یاد بگیرند که باید برای پول خود هدف داشته و درک کنند که هیچ هدفی به راحتی به دست نمی آید، در بزرگسالی فردی با ملاحظه شده و برای دیگران ارزش قایل می شوند. در صورتی که فرزندتان به پس انداز کردن پولش عادت کند، درک خواهد کرد که رسیدن به اهدافش، مهمتر از شادی های زودگذر الان است. پس والدین باید در نظر داشته باشند که نباید همه خواسته های کوچک و بزرگ فرزند خود را برآورده کنند. والدین باید به فرزند خود آموزش دهند که حتی خرید یک اسباب بازی هدفی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کرده و پس انداز کند. با این کار والدین حس خود مدیریتی را در فرزندشان تقویت می کنند.
آنچه که مهم است، این است که اهدافی که برای پس انداز در نظر گرفته می شود، چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان، همانند سرمایه گذاری باید دارای ۵ ویژگی مهم باشد. این اهداف باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل رسیدن، واقع گرایانه و با زمان بندی مناسب باشند. زمانی که هدف دارای این ویژگی ها باشد احتمال رسیدن به آن، بسیار افزایش پیدا می کند. پس بهتر است که والدین در مورد ویژگی های اهداف مناسب با فرزندان خود صحبت کرده و آنها را راهنمایی کنند.
برخی از کودکان ممکن است همچنان از روش سنتی قلک برای پس انداز استفاده کنند. این روش برای دست یابی به اهداف کوچک و کوتاه مدت بسیار کاربردی است، اما زمانی که فرزند شما رشد کرده و اهدف او نیز بزرگ تر و گران تر شدند، قلک جواب گو نبوده و بهتر است به فکر باز کردن یک حساب بانکی برای او باشید. با ذخیره کردن پول های پس انداز در یک حساب بانکی می توانید حتی از سود آن سپرده نیز بهره مند شوید. همچنین، مدیریت حساب بانکی در مواردی که مقدار پس انداز نسبتا زیاد است، بسیار راحت تر از قلک است. در صورتی که پول پس انداز شده بیشتر از مقدار مورد نیاز بوده یا برای هدف بلند مدت جمع می شود، می توان پول پس انداز شده را نیز سرمایه گذاری کرد. با این کار، پس انداز و سرمایه گذاری همزمان انجام شده و با یک تیر دو نشان زده می شود!
بسیار مهم است که والدین (به عنوان الگو) و فرزندان یاد بگیرند تا برای خود هدف تعیین کرده و برای رسیدن به آنها تلاش کنند. داشتن هدف به خصوص در بحث کسب درآمد و خرج کردن پول بسیار مهم است. همانگونه که یک کودک به سمت هدف خود حرکت می کند، فارغ از اینکه هدف او خریدن اسباب بازی باشد یا دوچرخه، یاد می گیرد که رسیدن به هر هدفی مراحل مختلفی دارد. زمانی که به هدف می رسد احساس رضایت از خود کسب کرده و اعتماد به نفس او تقویت می شود. 

پس انداز به فرزند شما کمک می کند تا به تدریج به اهداف بزرگتر فکر کرده و از تصمیم گیری نترسد. بهتر است پدر و مادرها به فرزندان خود این اجازه را بدهند تا برای خود اهداف مختلف، اما ارزشمند در نظر بگیرند.کودک آپ

 

قسمت ۴: خرج کردن spend (مقدار پیشنهادی ۵۰% درآمد)

خرج کردن پول در واقع استفاده از پول برای تهیه کالا و یا خدمات برای زمان حال و زندگی روزمره است. خرج کردن راحت ترین و جذاب ترین بخش مدیریت پول برای هر فرد است، اما همچنان موارد مهمی وجود دارد که باید در مورد خرج کردن پول در نظر بگیریم.
خرج کردن پول شامل تصمیماتی می شود که بر اساس نیازها و خواسته ها تنظیم می گردد. آنچه که مهم است این است که فرزندان به کمک راهنمایی و آموزش دریابند که کدام یک از خرید هایشان نیاز بوده و کدام یک از خرید ها خواسته است تا بتوانند پول خود را راحت تر مدیریت کرده و خرج کنند. به صورت خلاصه :
نیاز ها موارد پایه ای هستند که برای زندگی کردن (زنده ماندن) به آنها نیاز است مانند غذا، آب، سرپناه، لباس، حمل و نقل و غیره؛
خواسته ها مواردی هستند که داشتن آنها جالب یا جذاب بوده اما مهم نیست و نبود آنها زندگی را مختل نمی کند مانند خرید کنسول بازی، لباس های متنوع و رنگارنگ و غیره.
بهتر است که والدین با مشورت فرزندان برای آنها برنامه خرید تهیه کنند. در این برنامه نیاز ها و زمان لازم برای رسیدن به هر نیاز باید نوشته شود. والدین باید در نظر داشته باشند که فرزندانشان در سنین پایین نیازهای کوچکی داشته و برنامه زمانی باید کوتاه باشد، در غیر این صورت کودک خسته و کسل می شود. زمانی که نیاز ها و برنامه زمانی تنظیم شد والدین باید به کمک فرزند خود، هزینه ها را با درآمد بررسی کنند تا مطمئن شوند درآمد با مخارج همخوانی دارد. به این کار بودجه بندی نیز می گویند. در بودجه بندی اهداف بلند مدت نیز باید شناسایی شده و برای آنها پس انداز شود. این کار به فرزند شما یاد می دهد که ولخرجی هیچ نتیجه ای جز نرسیدن به اهداف مهم او در بر نخواهد داشت.
واضح است که فرزند شما از اینکه پدر یا مادرش برایش چیزی بخرد، بسیار خوشحال می شود، با این وجود باید در نظر داشت که خود او هم باید برای خواسته هایش پول خودش را خرج کند.

بهتر است کودک در همان سنین پایین نحوه خرج کردن را یاد گرفته و مقداری پول را هدر بدهد، تا اینکه در بزرگسالی پول فراوانی را از دست بدهد. به طور یقین اشتباه کردن فرزند در کودکی، قسمت بزرگی از یادگیری بوده و بهتر است که درس های مهم در سنین پایین داده شود. کودک آپ

 

روش های مختلف مدیریت پول، از راه های کسب درآمد گرفته تا نحوه مدیریت کردن آن و بسیاری از موارد کاربردی دیگر، در بسته آموزش هوش مالی دخل و خرج قرار داده شده است. در این بسته فرزندانتان به صورت عملی و کاربردی یاد می گیرند که چگونه و از چه راه هایی می توانند کسب درآمد کرده و چگونه قسمتی از پول خود را ببخشند، سرمایه گذاری کرده و علاوه بر آن پس انداز کنند. تمامی راهکارهای مدیریتی بر اساس سن فرزند شما در این بسته قرار داده شده است. این بسته کاربردی به شما کمک می کند تا شخصیت فرزند خود را هم از نظر مالی و هم از نظر اجتماعی مستقل پرورش دهید و او را برای آینده ای سرشار از موفقیت آماده کنید.

منابع :
کتاب Save, Spend, Invest, Give نوشته Daniel Pecaut چاپ سال ۲۰۱۵٫
کتاب Sam and the Lucky Money نوشته Karen Chinn چاپ سال ۱۹۹۷٫
کتاب Zac’s Dollar Dilemma: Teaching Children How to Spend, Save, Give and Invest نوشته Rachel Gottlieb چاپ سال ۲۰۱۶
کتاب The Zela Wela Kids: Build a Bank نوشته Nancy Phillips چاپ سال ۲۰۱۰٫
برنامه آموزشی موسسه ۴-H برای کودکان تنظیم شده توسط دانشگاه میشیگان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)