علم بهتر است یا ثروت !؟

حتماً شما نیز در مدرسه با این سوال مواجه شده اید که علم بهتر است یا ثروت؟
قطعاً شما نیز برای انتخاب یکی از این دو مورد به فکر فرو رفته اید و در نهایت برای نوشتن انشاء، متاسفانه یا خوشبختانه مجبور به انتخاب علم شده اید! ولی آیا کسب ثروت بد است؟ و یا اگر هدف کسی ثروت باشد بهتر است درس خواندن را رها کند؟

حتماً شما هم در اطراف خود دیده اید که هم اکنون، بیشتر افراد تحصیلکرده خیلی پولدار نیستند و کسانی که خیلی خوب پول در می آورند هم چندان تحصیلکرده نیستند و یا جزء شاگردان خوب کلاس نبوده اند؟

 

این مسئله فقط در ایران نبوده و در همه جای جهان این اتفاق می افتد. واقعیت مهم این است که این افراد از سنین پایین و یا در حین تحصیلات در هر مقطعی وارد دنیای کسب و کار شده اند، شغلی را تجربه کرده و از همان موقع با مباحث و مهارت های مالی آشنا شده اند و در آنها نگرش و ذهنیت درستی در مورد پول از کودکی و نوجوانی شکل گرفته است، به این دلیل آنها اکنون دارای شم اقتصادی، مهارتهای مالی و توانایی بالایی در کسب و کارشان هستند.
در مقابل افرادی که در مسیر زندگی فقط به دنبال افزایش تحصیلات خود بوده اند، زمانی را برای یادگیری سواد مالی صرف نکرده و در نتیجه به موفقیت مالی دست پیدا نکردند. پس واضح است که دلیل بیشتر بودن ثروتمندانی که به تحصیلات اهمیت کمتری می دادند، افزایش هوش مالی آنها و به کارگیری آن در عمل بوده است.
البته با مشاهده بسیاری از بزرگان اقتصادی و افراد ثروتمند که تحصیلات را رها کرده اند، می توان نتیجه گرفت که آنها فقط تحصیلات رسمی را رها کرده اند، ولی یادگیری را هرگز!

ولی آیا تحصیلات بد است؟
به نظر شما اگر کسی به علم خاصی علاقه مند باشد و بخواهد تحصیلات خود را ادامه دهد، از ثروت آفرینی محروم خواهد شد؟
تحصیلات به خودی خود، موجب کسب اطلاعات، دانش و مهارت در یک علم خاص می شود. هرکس که دانش آموخته علم خاصی باشد می تواند به شکل های مختلف در رشته خود به عنوان یک متخصص عادی با درآمد معمولی مشغول به کار شود، ولی اگر آن فرد متخصص به دنبال درآمد بالا و کسب ثروت از علم و تخصص خود باشد، باید دارای هوش مالی، دید کسب و کار و مهارت های مدیریت مالی باشد.

برای آشنایی بیشتر با سواد مالی، حتماً مقاله « چه کسی در قرن حاضر از نظر یونسکو با سواد است ؟ » را مطالعه نمایید.

بالاخره علم بهتر است یا ثروت !؟
در واقع سوال معروف علم بهتر است یا ثروت که در مدارس ایران اکثراً به عنوان موضوع انشاء مطرح می شود، از اساس سوال اشتباهی است، چرا که این دو مورد از هم جدا نیست و امروزه کسب ثروت خود یک علم و مهارت تخصصی به حساب می آید که باید آن را کسب کرد و از طرفی کسب یک دانش و تخصص خاص نیز می تواند به ثروت آفرینی منجر شود، اگر فرد متخصص، سواد مالی را فرا گرفته باشد و آن مهارت را در عمل به کار بگیرد.

یادگیری سواد مالی و کسب مهارتهای مدیریت پول، امروزه نه تنها برای کسب موفقیت های مالی بلکه برای جلوگیری از مشکلات مالی در آینده نیز ضروری است. پس لازم به توضیح نیست که آموزش سواد مالی و بالا بردن هوش مالی کودکان به همان اندازه مهم است که مهارت خواندن و نوشتن اهمیت دارد.
متاسفانه آموزش مهارت های مالی در مدارس و دانشگاه وجود نداشته و برای کسب موفقیت های مالی بهتر است در کنار آموزش های درسی مدرسه به آموزه های بازار کار هم توجه کرد.

برای آشنایی بیشتر با سواد مالی، حتماً مقاله « هوش مالی چیست؟ » را مطالعه نمایید.

والدین گرامی: کودک آپ برای کمک به شما در تربیت مالی صحیح فرزندتان یک بسته آموزشی جامع، کاربردی و جذاب به نام “دخل و خرج” را طراحی کرده است که نه تنها از مشکلات مالی او در آینده جلوگیری خواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد در مسیر موفقیت های مالی در آینده قرار گیرد.

برای آشنایی بیشتر با بسته آموزشی « دخل و خرج » روی عکس زیر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)