راهکار تقویت هوش مالی کودکان

آیا تا به حال به این فکر کردید که چرا بعضی از افراد خیلی راحت پول در‌ می‌آورند، ولی برخی از افراد به سختی پول در می آورند و هر چه بیشتر تلاش می کنند، کمتر به آن می رسند!؟

فکر می کنید ایراد کار چیست؟

فهرست :

۱- چرا به هوش مالی نیاز داریم ؟

۲- هوش مالی چیست ؟

۳- بهترین راهکار برای تقویت هوش مالی کودکان چیست ؟

۴- آیا تحصیلات دانشگاهی، عامل موفقیت مالی افراد است !؟

۵- آیا یادگیری سواد مالی فقط برای خانواده های کم درآمد و فقیر خوب است !؟

۶- تقویت هوش مالی چه نتایجی برای کودکان دارد ؟

 

Jamie Mcintyre در کتاب «درس‌هایی که آرزو داشتم در مدرسه یاد می‌گرفتم» نوشته است:
ثروتمندان برای رسیدن به ثروت، اقدامات خاصی انجام می‌دهند. این به آن معناست که افرادی که از نظر مالی موفق هستند و افرادی که وضع مالی بدی دارند، دارای ذهنیت‌های متفاوتی نسبت به پول هستند. این تفاوت رازی را برای ما آشکار می‌سازد و آن اینکه موفقیت مالی تا حد زیادی تحت کنترل باور هایی است که افراد درباره‌ پول دارند. در نتیجه اگر بر روی باورهای محدودکننده‌ای که درباره‌ی پول داریم پافشاری کنیم، مطمئناً از پیامدهای آن ضرر خواهیم کرد.
بنابراین : برای پولدار شدن باید باهوش بود، البته هوشی متفاوت از IQ

رابرت کیوساکی : مهم ترین و قدرتمندترین دارایی یک فرد ذهن اوست. یک ذهن آموزش دیده و آماده می تواند بیش از هر دارایی دیگری برای شما پول بسازد.

یک شبِ پولدار شدن، آری یا خیر !؟

یکی از دلایل اینکه مردمِ دارای هوشِ مالیِ پایین، خواهان “در آوردن پول بیشتر” هستند، این است که آنها خود پول را می خواهند، اما حاضر به طی کردن روند رسیدن به آن نیستند!

 آنچه که اکثر مردم درک نمی کنند این است که فرآیند پول دار شدن است که آنها را ثروتمند می کند، نه خود پول !!!

گذر زمان، پشتکار و ۱۰ سال تلاش، به تدریج کار شما را به صورت موفقیت یک شبِ نشان می دهد!
بیز استون “بنیانگذار توییتر”

یک مثال ساده :
همانطور که یک مجسمه ساز به صورت ناخودآگاه در لحظه، یک مجسمه زیبا را خلق می کند و این مجسمه نتیجه استفاده از علم و مهارتی است که این فرد در طول زندگی یاد گرفته است، خلق ثروت هم همینطور است …
افرادی که پول زیادی در می آورند، شاید اکثر اوقات کاملاً متوجه نباشند که دقیقاً چه کارهایی را انجام می دهند که برای آنها پولساز است، اما مطمئناً آنها در طول زندگی اصول و علم ثروتمند شدن را به صورت آگاهانه و یا حتی در ناخودآگاهشان فراگرفته اند. در نتیجه می توان گفت که عادت ها و ذهنیت های این افراد بر اساس این اصول شکل گرفته و ناخودآگاه در تصمیم گیری آنها تاثیرگذار است.

هوش مالی، تلفیقی از هنر و علم است.

آیا تحصیلات دانشگاهی، عامل موفقیت مالی افراد است !؟

آیا تا به حال دقت کردین که چرا در بین افراد ثروتمند، هم افراد تحصیلکرده وجود دارند و هم افراد ترک تحصیل کرده !!!

اگر نگاهی به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بیاندازیم، افراد تحصیلکرده ی زیادی را خواهیم دید که از  نظر مالی فقیر هستند! پس این واقعیت می تواند به این معنا باشد که: تحصیلات به تنهایی نمی تواند آینده مالی افراد را تأمین کند!

پس اگر تحصیلات دانشگاهی عامل موفقیت مالی این افراد نیست،
پس عامل اصلی ثروتمند شدن این افراد چیست؟
جواب این سوال یک چیز است:

هوش مالی یا سواد مالی

هوش مالی یا سواد مالی در حقیقت، مفهومی ذهنی و روانی است و به فعالیتهایی گفته می شود که در نتیجه آن، باعث وارد شدن پول و ثروت به زندگی افراد می شود.
این موضوع مسئله ای است که در طول زندگی افراد همراه دائمی شان است و در موفقیت یا عدم موفقیت مالی آنها نیز بیشترین تاثیر را دارد که پایه ریزی آن از سنین کودکی آغاز می شود.

پس لازم به توضیح نیست که آموزش سواد مالی و بالا بردن هوش مالی به همان اندازه مهم است که مهارت خواندن و نوشتن اهمیت دارد.

سواد مالی یا هوش مالی چیست ؟

تعاریف مختلفی برای هوش مالی (Financial Intelligence) ارائه شده است که به مهمترین آنها در زیر اشاره می کنیم:

  • هوش مالی یعنی نحوه رفتار شما با پول
  • هوش مالی یعنی دیدگاه شما نسبت به پول و چگونگی رفتارتان با آن
  • هوش مالی یعنی مهارت ایجاد، حفظ و افزایش مستمر پول
  • هوش مالی یعنی به‌دست‌آوردن پول در کمترین زمان ممکن
  • هوش مالی یعنی قدرت حل مسائل مالی
  • هوش مالی یعنی توانایی مدیریت مسائل مالی بدین مفهوم که چه کاری را باید با پول انجام داد و چه کاری را نباید با آن انجام داد.
  • هوش مالی از نظر آقای رابرت کیوساکی یعنی مجموعه ای از بررسی ها، تصمیمات و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی در زندگی خود و کسب و کارش بکار می گیرد.
  • هوش مالی یعنی کارکرد فکری افراد در راستای دستیابی به پول و رسیدن به استقلال مالی
  • هوش مالی جزئی از هوش عمومی است که به وسیله آن افراد قادر به تجزیه تحلیل مسائل مالی خود خواهند بود.
رابرت کیوساکی کتاب های متعددی در زمینه هوش مالی نوشته که معروف ترین آن کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول” است. حتماً در مقاله « آموزه های کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول” » توصیه های این کتاب ارزشمند را مطالعه نمایید.

آیا یادگیری سواد مالی فقط برای خانواده های کم درآمد و فقیر خوب است !؟

دو دیدگاه در خصوص یادگیری سواد مالی در بین خانواده های ثروتمند وجود دارد :

۱) خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی دارند و لزومی به آموزش سواد مالی فرزندان شان نمی بینند.
۲) خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی دارند، ولی دیدگاهشان این است که فرزندان­شان، باید روی پای خودشان بایستند.

صحبت ما با گروه اول است : به نظر شما هر چقدر هم که استطاعت مالی داشته باشید، آیا فرزندان­تان هم برای همیشه در این سطح ثروت می مانند؟؟؟

هدف آموزش سواد مالی این است که فرزندان­تان در این زمینه در هر سطحی که هستند؛ ارزششان بالاتر رود، اعتماد به نفسشان افزایش یابد و بهتر بتوانند خودشان از پس فعالیت های مالیشان برآیند. پس فرزندانتان را باید به نحوی تربیت کنید که خودشان احساس موفقیت را درک کنند. آنها هر چقدر انگیزه بیشتری داشته باشند، موفقیت هایشان در زندگی بیشتر خواهد شد.

در نتیجه : افرادی که فکر می کنند اگر پول زیادی داشته باشند مشکلات مالی آنها تمام می شود، اشتباه می کنند! یادگیری سواد مالی برای خانواده های ثروتمند هم که از لحاظ مالی در شرایط بسیار مطلوبی به سر می برند نیز ضروری است، چرا که پول بیشتر مسائل مالی بیشتری را به دنبال دارد و سواد مالی باعث مدیریت بهتر پول و افزایش آن خواهد شد.

رابرت کیوساکی (نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بی پول)
مواردی مانند املاک، طلا، سهام، سپرده گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و غیره فرد را ثروتمند نمی‌سازد، بلکه مهارت، دانش و هوش مالی است که یک فرد را ثروتمند می‌سازد.

اشتباه بزرگ والدین و آموزش و پرورش در تربیت کودکان …
یکی از اشتباهاتی که هم آموزش و پروش و هم والدین در خصوص بچه ها انجام می دهند، این است که از اول بچه ها را به مدرسه می فرستند و بچه ها ادامه تحصیل می دهند، در حالی که در مورد مسائل مالی هیچ مهارتی به آنها آموزش داده نمی شود و فقط فارغ التحصیل می شوند. بنابراین وقتی می خواهند سرکار بروند، چیزی در مورد کسب درآمد نمی دانند! نه ارتباطات خوبی دارند تا بتوانند مشتری جذب کنند! نه فوت و فن کسب و کار بلد هستند و … ! اینها به خاطر آن است که فقط چند سالی در پروسه تحصیلی بوده اند، فقط درس خوانده و هیچ کجا آموزشی در خصوص مسائل مالی ندیده اند.

 

ضرورت آموزش مهارت های مالی به فرزند
چیزی که همیشه قلب پدر و مادرها را به درد می آورد، دیدن فرزندانشان است زمانی که تازه از حمایت مالی خانواده خود خارج شده و وارد بازار کار و اجتماع می شوند، ولی به سرعت گرفتار مشکلات و بحران های مالی می شوند.
داشتن سواد مالی یکی از مهارت های مهم در زندگی است و در این برهه از زمان که رکود، تغییرات و تحولات اقتصادی روز به روز بیشتر می شوند، فرزندان ما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند تا در مورد سواد مالی آموزش ببینند و برای مواجهه با زندگی در آینده آماده شوند.
مسئله هوش مالی در کنار تربیت می تواند خیلی اهمیت داشته باشد. خصوصاً با توجه به شرایط اقتصادی کنونی که به شدت در حال تغییر است، یکی از چیزهایی که ذهن والدین را خیلی درگیر کرده، این است که فرزندانمان از لحاظ مالی درآینده چه سرنوشتی خواهند داشت؟! و چه بلایی سرشان خواهد آمد؟!
به همین دلیل بسیاری از والدین آگاهی که آینده فرزندانشان برایشان با اهمیت است، به دنبال آموزش هوش مالی به فرزندان شان هستند.

برای آگاهی بیشتر از لزوم یادگیری سواد مالی، حتماً مقاله « ضرورت آموزش “مهارت های مالی” به فرزندان » را مطالعه نمایید.

هوش مالی کودک

پول روی درخت نمی روید …!
واقعیت این است، متاسفانه کودکان امروزی بدون هیچگونه درکی از چگونگی کارکرد پول بزرگ می شوند! در واقع آنها هیچ تصوری از  کار کردن والدینشان و دریافت دستمزد و حقوق در قبال آن کار  و خدمت رسانی و همچنین محدودیت میزان حقوق دریافتی آنها، در ذهن ندارند.
با توجه به این شرایط، آموزش سواد مالی به بچه ها از هر زمان دیگری سخت تر شده است و آموزش ندادن به فرزندان در این زمینه باعث می شود که آنها در بزرگسالی اشتباهات مالی زیادی را مرتکب شوند.

از طرفی یکی از بزرگترین اشتباهات رایج والدین در ایران، دادن پول توجیبی به صورت مدیریت نشده به فرزندان می باشد که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای خود او و خانواده اش در آینده خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر از خطر دادن پول تو جیبی به شیوه مرسوم به فرزند، حتماً مقاله « آیا پول توجیبی دادن به فرزند خطرناک است !؟ » را مطالعه نمایید.

بنابراین بچه ها باید به تدریج مفهوم محدودیت منابع در مقابل خواسته های نامحدود خود را درک کنند. همچنین نحوه درست خرج کردن و پس انداز کردن را یاد بگیرند. آنها باید شیوه تسلط بر خواسته ها و نیازهایشان را بیاموزند و بتوانند قدر مادیات و امکانات زندگیشان را نیز بدانند.

در نتیجه : کودکان باید یاد بگیرند که « پول روی هیچ درختی سبز نمی‌شود! » و تنها با عقل و درایت می‌توانند ثروت را برای خودشان در آینده به ارمغان بیاورند.

شرایط مالی امروز شما حاصل … !
در گذشته پدران ما با جمله “پولتو الکی خرج نکن” وظیفه ی خود را انجام داده و فرزندانشان را با این هدف که باید از من در سرمایه گذاری و خرج کردن الگو بگیری وارد زندگی می کردند. شاید حتی این موضوع را مختص به پسران می دانستند و لزوم دانستن اصول سرمایه گذاری و هوش مالی را برای دختران واجب نمی دانستند! اما امروزه از جمله مواردی که باید حتما به کودکان آموزش داده شود تا در بزرگسالی تاثیرات مثبت آن در زندگی شان مشاهده شود، پرورش هوش مالی آنها است.
بنابراین باید بدانیم، همان طور که شرایط مالی امروز ما حاصل میزان پرورش هوش مالی و نگرش هایمان در مورد پول از سنین کودکی تا اکنون است؛ برای فرزندانمان نیز به همین گونه است و این مسئله در تمام مراحل زندگیشان، به عنوان یک نکته مهم و حیاتی تلقی شده و سطح زندگیشان در آینده، با آموزش های دوران کودکیشان ارتباط مستقیمی دارد.
در نتیجه شما به عنوان والدین هوشمند باید ارزش سنین کودکی را بدانید و قبل از شکل گیری عادات، نگرش و ذهنیت فرزندانتان، آنها را با یک تربیت مالی صحیح به مسیر درست هدایت کنید.

برای درک اهمیت این موضوع لطفا چند دقیقه زمان بگذارید و حتماً مقاله « اهمیت “سنین کودکی” برای یادگیری سواد مالی » را مطالعه نمایید. این مقاله می تواند سرآغاز ورود فرزند شما به مسیر موفقیت های مالی باشد.

هوش مالی کودکان را جدی بگیرید!
افرادی که در دوران کودکی حتی به صورت نمایشی تمرین‌هایی را برای تقویت هوش مالی انجام ‌می دهند، در آینده افراد موفق تری در زمینه مالی خواهند بود. در واقع والدین با هر پیشامد کوچکی می توانند مباحث مالی را به کودکانشان آموزش دهند. به عنوان مثال در زمان خرید از آنها بخواهند قیمت اجناس را از فروشنده سوال کنند و یا پول اجناس خریداری شده را خودشان به فروشنده پرداخت کنند و …
در نتیجه : انجام چنین امور جزئی و ظاهری، می تواند ذهن کودکان را برای تقویت و رشد هوش مالی مهیا سازد. پس کودکانتان را با مباحث مالی آشنا سازید تا برایشان در آینده پولساز شود.

هوش مالی یادگرفتنی است، یعنی از طریق آموزش قابلیت یادگیری و رشد دارد.

اقدام ضروری والدین …
در گذشته والدین ما چیزی در خصوص ثروت و ثروت آفرینی نمی دانستند که به ما منتقل کنند، در نتیجه نمی توان به آنها ایرادی گرفت. اما امروز اینطور نیست. اگر در آموزش سواد مالی به فرزندانمان کوتاهی کنیم ، آنها در آینده حق خواهند داشت که به ما ایراد بگیرند. 

کودک آپ برای کمک به شما در تربیت مالی صحیح فرزندتان، یک بسته آموزشی جامع، کاربردی و جذاب به نام “دخل و خرج” را طراحی و تولید کرده است.
برای آشنایی بیشتر با بسته آموزشی تخصصی « دخل و خرج » روی عکس زیر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)