آموزه های کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول”

کتاب پدر پولدار پدر فقیر در سال ۱۹۹۷ نزدیک به ۲۶ میلیون نسخه فروش داشته باشد و توانست در لیست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار بگیرد.

پدر پولدار، پدر بی پول داستان مردی است که راه ثروتمند شدن را به زبان ساده بیان می کند. رابریت کیوساکی نویسنده کتاب “پدر پولدار، پدر فقیر” در این کتاب آموزه هایی را که توسط پدر خودش (پدر فقیر) که یک بازنشته دولت بود و پدر دوستش (پدر پولدار) که یک کارآفرین و سرمایه گذار بود، شرح می دهد.

او در فصل اول کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول” می نویسد: اکثر والدین دائماً به فرزندانشان برای خوشبخت شدن نصیحت هایی می کنند، مانند اینکه « حسابی درس بخوان و نمرات خوبی بگیر تا بتوانی شغل خوبی پیدا کنی و حقوق خوبی بگیری!!! »

اما آیا ثروتمندان هم به فرزندانشان چنین نصیحت هایی می کنند !؟

نگرش اشتباه
مسیری که هم اکنون اکثر افراد جامعه طی کرده اند و بعد نیز به فرزندان خود نیز توصیه می کنند، به این صورت است که :
افراد از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند. اگر شغل مناسبی پیدا کنند، شروع به پول درآوردن می کنند و پول خرج کردن نیز شروع می شود. سپس ازدواج می کنند که اگر همسرشان نیز شاغل باشد، دو منبع درآمدی خواهند داشت. آنها تصمیم به خرید خانه، ماشین و وسایل دیگر و همچنین بچه دار شدن می گیرند. درآمدشان بیشتر شده و با وامی که دریافت می کنند، خانه بزرگ تری می خرند. سپس پی می برند که باید شروع به پس انداز برای آینده فرزندان خود کنند، پس بیشتر تلاش می کنند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

آنها اکنون دیگر باید تمام روزهای کاری خود را صرفاً برای صاحبان شرکتی که در آن استخدام هستند تلاش کنند. همچنین برای پرداخت مالیات دولت، برای بازپرداخت وام بانکی و برای پرداخت دیگر صورتحساب ها، تلاش می کنند. آنها چیزی از پول نمی آموزند و به فرزندان خود نیز توصیه می کنند که «حسابی درس بخوانند و نمرات خوبی بگیرند تا بتوانند شغل خوبی پیدا کنند!!!»

تغییر نگرش
این چرخه همیشه تکرار خواهد شد و باعث شکل گیری نسل دیگری از انسان های سختکوش می شود. تنها راه خروج از این چرخه این است که والدین خودشان مهارت های مدیریت مالی را بیاموزند و این مهارت ها را به فرزندانشان نیز یاد دهند. آنها را تشویق به عملی کردن این مهارت ها نمایند و یا شرایطی فراهم کنند تا آنها خودشان به این مهارت ها دست پیدا کنند و در مورد پول از جمله چگونگی ارزش آفرینی و کسب درآمد، درست هزینه کردن، پس انداز کردن و … آگاهی بیشتری بدست آورند.

تفاوت روش تربیتی والدین و نتایج آن بر روی رفتار و هوش مالی فرزند
شاید فرزند شما برای خریدن چیزی توسط شما دائماً بهانه گیری می کند و این باعث خورد شدن اعصاب شما شده باشد. یکی از دلایل این رفتار زود اجابت کردن خواسته فرزندتان بوده است.
برای مثال: اگر به جای اینکه به فرزندتان بگویید باشد، “فلان چیز رو برایت می خرم” بگویید “کمی صبر کن تا زمانی که پولش را تهیه کردم، آن را به تو می دهم که آن چیز را بخری”، با این کار فرزند شما ارزش پول را درک می کند و یکی از این مهارت ها یعنی صبر کردن تا رسیدن به خواسته های خود را یاد می گیرد.
طبیعی است که نتایجی که اکنون به آن رسیده ایم، ناشی از کارهایی است که در گذشته انجام داده ایم. بنابراین اگر روشی که تا به حال داشته اید را ادامه دهید قطعاً به همان نتیجه ایی می رسید که اکنون رسیده اید!!!

در کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول” دقیقاً به همین موضوع اشاره شده است، یعنی تفاوت نوع تربیت دو پدر با دو نگرش مختلف که مطمئناً نتایج نگرش و رفتار آنها مستقیماً بر روی رفتار و نگرش فرزندانشان تاثیرگذار خواهد بود.

اگر می خواهید بفهمید افراد ثروتمند به فرزندانشان چه نصیحت هایی می کنند که آنها هم مثل خودشان ثروتمند شوند، باید حتماً این کتاب را خودتان بخوانید. در این کتاب قوانینی را یاد می گیرید که طرز فکر شما را درباره ثروت متحول می کند، در ادامه سعی می کنیم آموزه هایی از این کتاب را به صورت خلاصه بیان کنیم.

در جدول زیر برخی از تفاوت های دو نگرش پدر پولدار و پدر بی پول و توصیه های آنها به فرزندانشان آورده شده است:

توصیه های پدر بی پول
والدین نا آگاه همواره به فرزندانشان توصیه می کنند که:
توصیه های پدر پولدار
والدین آگاه همواره به فرزندانشان توصیه می کنند که:
به مدرسه برو و بهترین نمره ها رو بگیر و مدارک تحصیلی بالایی را بگیر تا بتوانی یک شغل خوب پیدا کنی! خوب درس بخوان، همیشه یادگیرنده باش و در کنار آن سواد مالی را هم یاد بگیر تا بتونی کسب و کار بهتری برای خودت بسازی
از ریسک کردن بترس و سعی کن یه شغل امن پیدا کنی و در شرکت بزرگی استخدام شوی و حقوقت را ماه به ماه بگیری تا یک آب باریکه داشته باشی و اذیت نشوی سعی کن به دنبال پیشرفت باشی و برای اینکه  احساس امنیت مالی کنی، یک کسب و کار راه بینداز و در کاری که به آن علاقه داری وارد شو، نه فقط کاری که از آن پول دربیاری
سرنوشت تو با شانس و تقدیر تعیین خواهد شد و آینده خواهد رسید! بدنبال شناخت استعدادهای خودت باش، روی آنها سرمایه گذاری کن، به فکر خلق فرصت باش و آینده خودت را بساز
سعی کن جایی کار کنی که حقوق و مزایای بازنشستگی داشته باشه و خود را سریعا بیمه کن چون آینده معلوم نیست که چطور شود! سعی کن کاری را ایجاد کنی که از نتایج آن نسل های بعدی تو بهره مند گردند و از تو به نیکی یاد کنند. پس بدنبال استقلال مالی، خود ساختگی، خوش بینی و ریسک حساب شده داشته باش
واقع بین باش و رویا پردازی نکن، چون شکست خواهی خورد خیال پردازی کن، برای ایده های خودت تصویر سازی کن و فرصت ها را با چشم ذهنت ببین. از شکست نترس و از آنها درس بگیر
سخت کار کن و پولهایت را برای روز مبادا پس انداز کن هوشمندانه کار کن و به جای پس انداز سرمایه گذاری کن
برای پول درآوردن کار کن کاری کن که پول برایت کار بکنه
با خریدن چیزهای ارزون تر پولت رو پس انداز کن با خرید داریی هایی که در طول زمان ارزششون بالا میره، پول در بیار
همیشه به فکر مدیریت هزینه های خودت باش و کمتر پول بپرداز همیشه به فکر درآمد بیشتر باش و سعی کن مانند فردی که صاحب کسب و کار یا یک سرمایه گذار است بیندیشی
چیزی رو نخر که از عهده خریدنش نمی تونی بر بیای و بهتره از فکرش بیرون بیای (این جمله باعث می شود که ذهن از حرکت بایستد و فرد ناامید شود) از خودت بپرس، چطور میتونم بخرمش و برای خرید آن برنامه ریزی کن (این جمله باعث می شود ذهن به حرکت در بیاد و به جستجو بپردازد)
سرمایه گذاری نکن چون خطرناکه و ریسک داره سرمایه گذاری نکردن به ضررت تموم میشه
ثروتمندها و پولدارها خسیس اند ثروتمندها و پولدارها سخاوتمندند
ثروتمند شدن خوب نیست و بدون پول آرامش بیشتری داری! ثروتمند شدن خوب است و با پول آدم قدرتمند و توانمندتری هستی
عشق به پول، ریشه همه شرارت ها است نداشتن پول، ریشه همه شرارت ها است
و … و …

 

تفاوت بزرگ عصر صنعتی و عصر اطلاعات

شاید توصیه های پدر بی پول در عصر صنعتی قابل قبول بوده است، ولی این توصیه ها در عصر اطلاعات کاربرد بسیار کمی دارد. فراموش نکنید که ما به عصر جدیدی وارد شده ایم. در عصر صنعتی راه موفقیت افراد، گرفتن مدارک تحصیلی بالاتر، کسب نمرات خوب و یافتن شغلی خوب و ایمن بود! شما لازم نبود نگران اوضاع مالیتان باشید و با پایان دوران کاریتان، دولت امور بازنشستگی شما را سر و سامان می داد.
اما شرایط تغییر کرده است و شما دیگر نمی توانید روی دولت و یا شرکتی که در آن کار می کنید، حساب باز کنید و انتظار داشته باشید که آنها بعداً از شما حمایت کنند. امروز ما در عصر اطلاعات هستیم و بیشتر از اینکه به امنیت شغلی احتیاج داشته باشیم به امنیت مالی نیازمندیم. در نتیجه سواد مالی یکی از ضروریات زندگی امروز است و هر چه بیشتر وارد عصر اطلاعات می شویم، به اهمیت این موضوع افزوده خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با سواد مالی، حتماً مقاله « چه کسی در قرن حاضر از نظر یونسکو با سواد است ؟ » را مطالعه نمایید.

داشتن سواد مالی یکی از مهارت های مهم در زندگی است و در این برهه از زمان که رکود اقتصادی، تغییرات و تحولات اقتصادی روز به روز بیشتر می شوند، فرزندان ما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند تا در مورد سواد مالی آموزش ببینند و برای مواجهه با زندگی آینده آماده شوند.

با توجه به مطالب گفته شده رفتارهای غلط و یا صحیح ما، بر روی فرزندمان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در نتیجه باید از دوران کودکی که بهترین سن برای یاد دادن مفاهیم مالی (چگونگی کسب درآمد، مدیریت هزینه ها و …) به فرزندانمان است غافل نشویم و از این دوران استثتایی، برای دادن آموزش این مهارت ها به فرزندانمان بهترین استفاده را ببریم.

اما خبر خوب اینکه …

مهارتهای مالی قابل یادگیری هستند و بهترین سن برای یادگیری این مهارت ها، سنین کودکی می باشد.

حتماً مقاله « اهمیت “سنین کودکی” در یادگیری سواد مالی » را مطالعه نمایید. 

والدین گرامی: کودک آپ برای عملیاتی کردن آموزه های کتاب پدر پولدار، پدر بی پول (نوشته رابرت کیوساکی) برای والدین یک بسته آموزشی جامع، کاربردی و جذاب به نام “دخل و خرج” را طراحی کرده است که به کمک آن فرزند شما تمام مهارت های مالی را به صورت تجربی و در محیط خانه فرا بگیرد و در نتیجه با گرفتن تصمیمات مالی درست در آینده، زندگی هدفمند و مدیریت شده ای داشته باشد و خودش مسئولیت زندگی اش را به عهده بگیرد.

تربیت فرزند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)