الناز حبیبی : اجبار در یادگیری موجب تنفر از کتاب !!!

این بار بازیگر خوب سینما خانم الناز حبیبی مهمان قسمت دوم برنامه “برپا” شده اند. در این گفت و گو به نکات جالب و حائز اهمیتی اشاره می شود که بیان و بررسی برخی از آنها خالی از لطف نیست. پس با ما همراه باشید :

 

  • به نظرتان بچه ها در سیستم آموزشی، بعد از اتمام مدرسه چقدر مهارت بلدند؟

باید گفت که در بعضی رشته ها کمتر و در بعضی رشته ها بیشتر، اما در کل اکثریت بچه ها در سیستم آموزشی ایران بعد از اتمام مدرسه، کلی اطلاعات عجیب و غریب را آموخته اند که شاید هیچگاه در زندگی شان استفاده ای از آن نخواهند کرد و چه بسا خیلی زود آنها را به فراموشی می سپارند. برای مثال کاربرد رادیکال در زندگی!!!

شاید این مشکل از آنجا می آید که نویسندگان کتاب های ما، مغز بچه ها را مثل انباری یک سمساری، پارکینگ یک شهرداری و… فرض کرده اند که باید فقط پُر شود!!! و مغز ما تبدیل شده به یک بانک پُر از اطلاعات به درد نخور!!!

وظیفه مدرسه : بچه ها باید در مدرسه برای زندگی کردن آماده شوند.

 

  • اگر کتاب هایی که از اول دبستان تا دانشگاه خوانده ایم را روی هم بچینیم ، به نظرتان این حجم کتاب چه خدمتی به ما کرده و چه خدمتی به بچه های ما می کنه؟

ای کاش به جای اینکه هر سال کلی کتاب به بچه ها داده بشه و اینکه بچه ها تمام این کتاب ها را یاد بگیرید و در نتیجه مجبور شوند آن مطالب را حفظ کنند و نتیجه ای هم در آینده برای آنها نداشته باشد، آن کتاب ها و مطالبی را که دوست دارند و به یادگیری آن علاقه دارند دنبال کنند و یاد بگیرند!!!

شاید بهتره در سیستم آموزشی، اینقدر زور یا اجبار در یادگیری نباشه و کودک درس ها را جوری یاد بگیره که در ذهنش بمونه و به سن او هم بخوره. نیازی نیست کودک خیلی زود و سریع همه چیز را یاد بگیره و بفهمه که می خواد مهندس یا دکتر بشه، شاید ذهن او هنوز آمادگی لازم را نداشته باشه!

چه خوب بود اگر در مدرسه در کنار درس، مهارت های زندگی مثل قوانین راهنمایی و رانندگی، آشپزی و … را به طور عملی به بچه هایمان بیاموزیم که در زندگی و آینده مطمئنا به کارشان میاد و از اهمیت بسیاری هم برخورداره.

 

  • چرا امروزه کسی کتاب نمی خواند؟

از به یاد آوردن کتاب های حجیم تاریخ، جغرافیا، اجتماعی و … چه حسی به شما دست میدهد؟

حس خوشحالی ، تنفــر یا …

آیا این حس از آنجا نمی آید که به خاطر می آورید باید تمام مطالب کتاب ها را حفظ می کردید و الان چیزی از آن مطالب یادتان نمانده است و اگر هم چیزی از آن مطالب یادتان مانده تا به حال جایی در زندگی به دردتان نخورده است !!! مثلاً سال و محل تولد افراد مختلف و …

آیا آموزش و پرورش در ایجاد این احساس تنفر مقصر است؟ شاید!!! شاید اجبار و الزام برای یادگیری این حجم بالای کتابها و البته مطالبی که کودک علاقه ای به یادگیری آنها ندارد، در آینده تنفر از کتاب خواندن در آنها ایجاد می کند. آموزش اگر با بازی و تفریح همراه شود، هم دانش آموز به خوبی درس را می آموزد و هم در آینده علاقه خود را به کتاب حفظ می کند.

 

  • آیا کسی که مطالب کتاب ها را حفظ کرده و یادش مونده در زندگی موفق تره یا کسی که این مطالب یادش نمونده ؟

شاید نتوان به این سوال پاسخ داد چون عوامل زیادی تاثیرگذار هستند ولی به نظر می یاد کسی موفق تره که چیزهایی را یاد گرفته که به آن علاقه داشته و از روی علاقه تا انتهای آن مطلب را با انگیزه خودش و بدون هیچ زور و اجباری یاد گرفته.

 

  • حس شادی بعد از پایان امتحانات مدرسه !!

تصور کنید الان دانش آموز هستید، خرداد ماهه و زمان امتحانات مدرسه، آخرین امتحان را دادین و آمدین بیرون و دیگه از فردا تعطیل میشید. الان چه حسی دارین ؟ حس نمی کنید انگار از قفس آزاد شدین؟ آیا به نظرتان زمانیکه کسی از چیزی لذت ببره آیا با تمام شدن آن چیز شاد میشه و خوشحالی می کنه!؟!

 

  • چه چیزهایی فضای مدرسه را لذت بخش و چه چیزهایی فضای مدرسه را تلخ می کنه؟

اجبار و سرعت در یادگیری در فضای مدرسه، بچه ها را فراری میده و آنها خیلی کمتر در مدرسه محبت و عاطفه می بینند و این عوامل باعث ایجاد تلخی در ذهن بچه ها میشه. خانم حبیبی خاطره های خوبی را از معلم کلاس اولش به یاد داره و دلیل آن را رفتار خوب معلم می دونه و اینکه معلم با آنها مثل بچه های خودش رفتار می کرده، نه بچه های کلاسش!!!

 

  • نقش والدین در آینده فرزندشان کم رنگ یا پر رنگ ؟

خانم حبیبی از خانواده اش به خاطر کمک و راهنمایی های خوبشون تشکر می کنه و با یک جمله نقش بسیار ارزشمند و با اهمیت پدر و مادر در زندگی و آینده فرزندشون را بیان می کنه :

بیشتر چیزهایی که ما یاد می گیریم، از “خانواده” یاد می گیریم.

 

در پایان : وقتی در جامعه قرار باشه در عمل یک تحول بزرگ رخ بده و آن هم تو یه مجموعه بزرگی مثل آموزش و پرورش، راه تغییر از بالا به پایین نیست، امکان نداره از دست مسئولین کاری به تنهایی بر بیاد، راهش این هست که همه با هم همراه بشیم و به توسعه و موفقیت آینده خودمون و کشورمون کمک کنیم و برای این کار با کمپین “همراه شو” همراه شوید.

 

اگر این نکات به نظرتان جالب بود، می توانید ویدیو کامل این گفت و گو را در ادامه به تماشا بنشینید …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)