امیرحسین رستمی: وقتی یاد امتحان های مدرسه می افتم وحشت می کنم!

به نظر شما کدام یک از دو روش زیر در آموزش موثر تر است؟

  • روش اول، انتقال مطالب درسی در قالب سخنرانی های کسل کننده معلم در کلاس درس و امتحان های کتبی آخر ترم.
  • روش دوم، یادگیری عملی در قالب کسب تجربه های آزمایشگاهی، سمعی و بصری و امتحان های کیفی مداوم.

در برنامه برپا ۳ امیر حسین رستمی از بازیگران معروف کشور به این سوال مهم و برخی دیگر از سوال های مربوط به مدرسه و امتحان پاسخ می دهد. امیرحسین رستمی خود همیشه شاگرد اول کلاس بوده اما امروز می گوید دوستانی دارد که حتی شاگرد سوم هم نبوده اند اما امروز آدم های موفقی هستند.

احساست در مورد امتحان چیه؟
هنوز هم با شنیدن کلمه امتحان می ترسم. برام کابوسه. امتحان یعنی استرس، بی خوابی و تنش. خدا را شکر که تموم شد.
من دوستان زیادی دارم که امروز موفق هستند. الزاما اینطوری نیست که باید شاگرد اول باشی تا موفق شوی. دوستانم هرگز دنبال شاگرد اول شدن نبودند اما الان در حال تدریس در اروپا هستند.

حفظ کردن زیاد به چه دردی می خوره؟
به هیچ دردی. پسر من اگه امروز بدونه که اسکندر مقدونی کجا مرد، در زندگی اش به هیچ دردی نمی خوره. به نظر من به جای این همه حفظیات، اگه آموزش به صورت انیمیشن و فیلم بود خیلی بهتر بود. سخنرانی معلم سر کلاس بسیار کسل کننده و بی فایده است.

اگه امتحان را حذف کنیم به جاش چیکار کنیم؟
راه های ارزیابی دیگه ای هم هست. بهترین کار اینه که بچه ها از اول درگیر بشند. اینکه درس ها را به زور وارد مغز بچه ها کنیم و در آخر ببینیم چقدر یادشون مونده و بلدند کار درستی نیست. باید آموزش بدیم اما مچ بچه ها را نگیریم و امتحان های آخر ترم فقط مچ گیریه.

در مورد مدرک گرایی…
ما فکر می کنیم که همه باید لیسانس یا فوق لیسانس بگیرند. اگه کسی مدرک تحصیلی نداشته باشه، اون را آدم حساب نمی کنیم. در صورتی که این طرز فکر کاملا اشتباهه.
به بچه ها باید یاد بدیم که بتونند درست فکر کنند. باید سیستم آموزشی تغییر کنه تا مدیرهای لایق تربیت بشند. مدیرهای ما که از اروپا نیومدند؛ توی همین سیستم آموزشی غلط تربیت شدند و بلد نیستند مدیریت کنند.

اگه وزیر آموزش و پرورش بودی چیکار می کردی؟
من اگه وزیر آموزش و پروش بودم  سیستم آموزشی چند تا کشور را زیر نظر می گرفتم. کشورهایی که سیستم آموزشی کارآمدی دارند مثل ژاپن و چین را الگو برداری می کردم. الگوی آموزشی شون را برداشت می کردم و به کمک نخبه های ایرانی همون الگو را در ایران بومی می کردم. ویژگی هایی هم که قابلیت بومی شدن نداشتند را کنار میگذاشتم.

کسی که دیپلم می گیره چه چیزی بلد باشه خوبه؟
هر کسی باید از طریق مدرسه چیزی که علاقه داره را یاد بگیره. اینکه یک سری رشته ها مد می شند و همه می خواند اون رشته را بخونند کار اشتباهیه. چرا همه به دنبال این هستند که پزشکی یا عمران بخونند؟ مملکت به همه شغل ها و تخصص ها نیاز داره. دوستی دارم که پزشکی خونده اما شرکت تبلیغات داره و از پزشکی هم زیاد سر در نمیاره و بلد نیست. اما اگه اون موقع به جای پزشکی یک رشته متناسب با تبلیغات می خوند الان حتی موفق تر هم بود. البته خیلی از رشته ها هم در سیستم آموزشی ما اصلا وجود نداره که اصلا خوب نیست.

علاوه بر صحبت های قابل تامل امیر حسین رستمی، یک آزمایش بسیار جذاب هم در این قسمت از برنامه برپا اجرا میشه تا تاثیر بسیار زیاد آموزش های عملی نشون داده بشه. اگه علاقه مند به شنیدن دیگر حرف های امیرحسین رستمی هستید و یا علاقه به دیدن انفجار حاصل از ترکیب نیتروژن مایع با آب جوش را دارید، می توانید در زیر مصاحبه کامل را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)