ضرورت آموزش “مهارت های مالی” به فرزند

۱- لزوم یادگیری برای آینده

اینکه والدین برای آینده فرزندان خود، مبلغی را پس انداز کنند، کار بدی نیست، اما کار ارزشمندتر این است که مهارت های مالی فرزندانشان را افزایش دهند. با توجه به پستی و بلندی های اقتصاد ایران، بهترین راه برای تامین مالی فرزندان، تمرکز بر روی خود کودک و ارتقای مهارت های کاربردی و موثر او می باشد تا در آینده خود او بهترین عملکرد را در زمینه های مالی داشته باشد. قطعاً نبود این مهارت در آینده باعث ایجاد مشکلات مالی و در نتیجه مشکلات روانی و خانوادگی برای او خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع حتماً مقاله « علم بهتر است یا ثروت !؟ » را مطالعه نمایید.

 

۲- اهمیت سنین کودکی

بزرگان اقتصادی از بچگی کار کرده اند و این باعث یادگیری سواد اقتصادی و افزایش هوش مالی در آنها گردیده است. با توجه شکل گیری شخصیت، ذهنیت، نگرش و سبک زندگی از زمان کودکی، لزوم سبک تربیت مالی صحیح و سوق دادن فرزندان به سمت ارزش آفرینی و کارآفرینی، برای والدین امری ضروریست تا اقداماتی انجام دهند که مهارتهای مدیریت مالی از کودکی در فرزندانشان درونی شده و تبدیل به عادت آنها گردد.

توجه : آموزش سواد مالی را به دو صورت تجربی و تئوری می توان یاد گرفت، ولی بهترین روش یادگیری به صورت ترکیبی از این دو روش می باشد که در فرآیند آموزشی بسته دخل و خرج این موضوع لحاظ گردیده است.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع حتماً مقاله « اهمیت سنین کودکی برای یادگیری سواد مالی » را مطالعه نمایید.

 

۳- عدم رسیدن به بلوغ مالی

فرزند با عادت کردن به گرفتن پول تو جیبی بدون هیچ برنامه ای (به روش مرسوم)، این کار را وظیفه همیشگی والدین خود دانسته و هیچگاه نیازی نمی بیند که برای کسب درآمد کاری انجام دهد. در این صورت همیشه به لحاظ مالی وابسته به والدین می ماند و به سمت استقلال طلبی نمی رود و این یعنی عدم رسیدن به بلوغ مالی!

برای آشنایی بیشتر با این موضوع حتماً مقاله « آیا پول توجیبی دادن به فرزند خطرناک است !؟ » را مطالعه نمایید.

 

۴- متعهد و مسئولیت پذیر بار نیامدن

تا وقتی فرزند برای پول زحمتی نکشیده باشد و پول همیشه به صورت آماده به او داده شده باشد و آن را حاصل کار و دسترنج خودش نداند، در ذهن او، کار دارای ارزش نبوده و در نتیجه در فعالیت ها مسئولیت پذیر نخواهد بود. این مسئله با توجه به افزایش فرزند سالاری در خانواده ها و بروز مشکلات در آینده، بسیار جدی خواهد بود.

 

۵- پیش روی به سوی فقیر شدن

فرزند نه تنها ثروتمند نخواهد شد بلکه با وجود ثروت نیز روز به روز آن را از بین خواهد برد و چه بسا فقیر خواهد شد، زیرا که او تنها روش خرج کردن پول را (آن هم به روش نادرست) یاد گرفته، ولی راه بدست آوردن پول، نگهداری و افزایش آن را یاد نگرفته است!

برای آشنایی بیشتر با این موضوع حتماً مقاله « آموزه های کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول” » را مطالعه نمایید.

 

۶- ارزش آفرین و کارآفرین نشدن

زمانی که انگیزه کسب ثروت در فرزند نباشد، دیگر نیازی به راه اندازی یک کسب و کار و کسب ثروت را نمی بیند و با روش فعلی (یعنی گرفتن پول توجیبی)، از درک اصول کسب و کار دور می ماند.

برای آشنایی بیشتر با کودکان و جوانانی که ثروتمند شده اند، حتماً به بخش « ثروت آفرینان جوان » مراحعه نمایید.

 

۷- نگرانی والدین از آینده مالی فرزندان خود

نبود ابزار، محتوا و اطلاع نداشتن از چگونگی تربیت مالی صحیح، آمار بیکاری، رکود اقتصادی، تغییرات جهانی، ظهور شغل های جدید، نیاز به کسب توانمندی برای استفاده از فرصت ها و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده و …. همه و همه باعث گردیده که والدین همواره دارای نگرانی برای آینده فرزندانشان باشند!

البته این موضوع فقط برای خانواده های کم درآمد نمی باشد و برای خانواده هایی که از لحاظ مالی در شرایط بسیار مطلوبی به سر می برند نیز حائز اهمیت است، زیرا طبق گزارش های موسسه مالیWilliams Group در آمریکا، ارث نهایتاً تا ۳ نسل بعد از آن به صورت کامل به اتمام می رسد و این به دلیل کمبود سواد اقتصادی در فرزندان آنها می باشد!

خوشبختانه والدین امروزی دریافته اند که فقط نگران بودن فایده ندارد و باید بدنبال راهکاری عملی بود.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع حتماً مقاله « هوش مالی چیست؟ » را مطالعه نمایید. (به زودی)

 

۸- نیاز به سبک تربیتی مالی درست

با توجه به تاثیر گذاری ارزش آفرینی و کارآفرینی در عصر حاضر، سوق دادن فرزندان به سمت کارآفرینی و دوری از کارمندی، امری اجتناب ناپذیر است. فراگیری سواد اقتصادی، بدست آوردن مهارتهای مدیریت پول، افزایش هوش مالی و کسب عقل معاش موجب کسب توانمندی ثروت آفرینی از تخصص، کارآفرینی، تحول آفرینی و در کل ارزش آفرینی در آینده می شود که مستلزم اقداماتی در زمان حال است.

 

۹- افزایش آمار بیکاری

یکی از دلایل آمار بالای بیکاری در ایران، عدم مهارت کارآفرینی و خود اشتغالی در بین جوانان به خاطر عدم آگاهی و توانمندی در مباحث مالی می باشد. این نقیصه ناشی از نپرداختن سیستم آموزشی به آموزش سواد اقتصادی و نبود سبک تربیت مالی درست در خانواده ها می باشد. این موضوع برای کشور ایران با توجه به اینکه چهارمین کشور جوان در جهان است نه تنها هزینه های زیادی برای کشور در بر خواهد داشت، بلکه در صورت جبران (آموزش سواد اقتصادی و افزایش هوش مالی) می تواند فرصت های زیادی را برای اقتصاد کشور بوجود آورد.

 

۱۰- اقتصاد نفتی کشور

اقتصاد تک محصولی بر پایه منابع طبیعی (نفت، گاز و …) که به موجب آن نه تنها کشور دچار مشکلاتی از قبیل بروز مشکلات اقتصادی با شکل گیری تحریم های نفتی، فساد اقتصادی، از بین رفتن استعدادها و … می شود، بلکه در صورت ادامه این روند، این منابع در آینده ایی نه چندان دور به پایان خواهید رسید، در نتیجه ارتقاء توانمندی های فرزندانمان در حال حاضر بخصوص افزایش هوش مالی آنها می تواند علاوه بر نجات دادن زندگی شخصی آنها، باعث رشد اقتصادی کشور و جبران این مشکلات در آینده نیز شود.

 

والدین گرامی: با توجه به ضرورت های گفته شده، آموزش مهارت های مالی به فرزندتان بسیار ضروری است و غفلت از آن در حال موجب پشیمانی در آینده خواهد شد. در این راستا شما می توانید از بسته آموزشی تخصصی و کاربردی دخل و خرج که محصول تیم متخصص کودک آپ در این زمینه می باشد، استفاده نمایید و از هم اکنون آینده مالی فرزند خود را تضمین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)