گلاره عباسی: نمره چکشی بر سر بچه ها !!!

خانم گلاره عباسی بازیگر سینما که خود زمانی دانش آموزی خوب و درس خوان بوده مهمان برنامه ” برپا ” شده. در این گفت و گو به نکات حائز اهمیتی اشاره می شود که بیان و بررسی برخی از آن ها خالی از لطف نیست.

از بین ” ۲ دکمه ” زیر کدام را انتخاب می کنید ؟

دکمه اول : فرض کن الان کلاس اول دبستان هستی ، بعد از شما می خواهند چشمت را ببندی و وقتی چشمت را باز می کنی ناگهان رفتی کلاس دوازدهم! یعنی نیازی نیست این کلاس ها را بگذرونی.

دکمه دوم : این بار فرض کن الان کلاس دوازدهم هستی ، بعد از شما می خواهند چشمت را ببندی و وقتی چشمت را باز می کنی ناگهان رفتی سر کلاس اول دبستان نشستی، یعنی باید دوباره از اول درس بخونی !

به نظر گلاره عباسی از هر کسی بپرسین شاید دیگه دوست نداشته باشه به این دوران برگرده و دکمه اول را انتخاب می کنند و …

اگر شما بودید کدام دکمه را انتخاب می کردید ؟ … چرا ؟ …

فکر می کنید چه عواملی باعث میشه یک فرد دوست نداشته باشه ۱۲ سال جوانتر بشه و به دوران مدرسه برگرده؟ در ادامه به برخی از دلایلی که گلاره عباسی دوست ندارد به دوران مدرسه برگردد اشاره می کنیم :

 

  • خاطره بد از اول مهر …

هر وقت به فکر اول مهر و شروع مدارس می افتم بیشتر به جای اینکه خاطرات شیرین در ذهنم بیاد و انرژی مثبت بگیرم ، یادم می یاد دلشوره و اضطراب می گرفتم و به فکر سختی های مدرسه و صبح زود بیدار شدن می افتادم!

مشکل من با آموزش، تحصیل و یادگیری نیست، بلکه مشکل چهارچوب های سخت موجود در مدارس است و ای کاش که مدارس ما به جایی دلنشین تر تبدیل می شدند تا نسل های بعد هم خاطراتی نظیر ما نداشته باشند و …

 

  • نمره چکشی بر سر بچه ها !!!

ما به فرزندمان ، دانش آموزمان و … این حس را القا می کنیم که : ” تو آدم دوست داشتنی ای نیستی اگر به جای ۲۰ ، ۱۹ بگیری !!! ”

آیا تاکنون با رفتار خود همچین حسی را به فرزند یا شاگرد خود القا کرده اید؟ فشار کسب نمره عالی به طور دائم از طریق پدر ، مادر ، معلم ، مدیر و … به بچه وارد می شود و چه بسا موجب می شود همان دانش آموز درس خوان نیز به جای لذت از درس خواندن دائما دچار اضطراب باشد! قطعاً سنجیدن افراد بر اساس نمره روش درستی نیست و با این کار توانایی ها و استعدادهای او به مرور زمان از بین خواهد رفت.

 

  • رشته فقط ریاضی و تجربی !!!

اکثر والدین و محیط اطراف دائما به دانش آموز تلقین می کنند که اگر تو دانش آموز درس خوانی هستی باید یا رشته تجربی را انتخاب کنی یا ریاضی فیزیک، حتی اگر به این رشته ها علاقه نداری! اگر علاقه فرزندتان در رشته های هنر ، علوم انسانی و… است او را به خاطر کلاس آن رشته (یعنی با کلاس بودن از لحاظ عرف جامعه) مجبور به اخذ دیپلم ریاضی یا تجربی نکنید و بگذارید خود او راهش را انتخاب کند و البته مدارس هم باید دانش آموزان را در این موارد استعداد یابی و یاری کنند. مشخص است که هرکس در آن حیطه ای که استعداد و علاقه اش هست، پیشرفت می کند حتی اگر در آینده یک آشپز بشه !!

به نظرتان : اگر فرزند شما یه آشپز حرفه ای و خوشحال بشه بهتره یا یک پزشک بیکار و مظطرب ؟

اگر فرزند شما از شما بپرسه من دوست دارم یک آشپز بشم ، شما چه جوابی به فرزندتان می دهید؟

  1. می گویید از فکر آشپز شدن بیا بیرون. تو باید یه کار با کلاس پیدا کنی!!!
  2. می گویید فعلاً برو درس بخوان و فلان مدرک مهندسی و پزشکی را بگیر بعد اگه دوست داشتی آشپز شو !!!
  3. می گویید که اگر واقعاً به آشپزی علاقه داری و دوست داری در آن موفق بشی، باید با تمام وجود آن را دنبال کنی و تخصصی یاد بگیری و من هم تو را در این مسیر راهنمایی و کمک می کنم.

در این برنامه نکات دیگری نیز مطرح شد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :

 

  • فرزند درجه یک !!!

وقتی دوست دارید فرزندتان درجه یک باشد یعنی چه ؟ این ملاک و سنجه یک بودن از کجا می یاد ؟ مثلا علی درجه ۱ ، سارا درجه ۱ ، محمد درجه ۱ و …

توجه : بعضی والدین به اشتباه به فرزندانشان القا می کنند که تو باید درجه ۱ باشی یعنی باید از همه بهتر باشی !!!

درجه ۱ بودن یعنی به فرزندتان القا کنید که تو ” منحصر به فرد “ هستی و آن کاری را باید انتخاب کنی که به آن علاقه داری و از انجام آن لذت می بری.

 

  • به فرزند خود احترام بگذارید

فرزند ضعیفی که اکنون جلوی شماست قرار نیست برای همیشه به همین شکل بماند او در آینده مهندس ، وکیل، آتشنشان ، دکتر ، معلم و … همین جامعه می شود و جای ما را در آینده می گیرد، پس از همین حالا به آنها احترام بگذارید و عزت نفس آنها را بالا ببرید.

 

  • برای فرزندتان وقت بگذارید

اگر فرزند شما به چیزی علاقه دارد و یا در زمینه ای استعدادی دارد باید برای شکوفایی آن زحمت بکشید! مثل مادر گلاره عباسی که او را برای رشد و پیشرفتش دائم به کلاس مورد علاقه اش می برده و منتظر می ایستاده و تا آخر شب با او به سینما می رفته! پس اگر در آینده فرزندی موفق می خواهید باید برایش وقت صرف کنید.

 

  • هیولایی به نام کنکور

خوشبختی فرزند شما در گرو رتبه بالا در کنکور نیست، پس با فشار آوردن به او بچه ای افسرده تحویل جامعه ندهید. لزوماً یک مهندس خوب آدم بهتر، موفق تر یا مهمتری از یک ورزشکار خوب نیست!

فرزند شما ممکن است دکتر هم بشود ولی مهم تر از دکتر شدن این است که یک دکتر شاد باشد نه یک دکتری که تحت فشار دکتر شده و افسرده باشد!!!

 

  • حفظیجات یا کارهای عملی !!!

تا کی باید مطالب را حفظ بکنیم و یادمون بره !!! مشکل کجاست؟
به نظرتان به جای اینکه حفظ بکنیم بهتر نیست کار عملی بکنیم! هیچ نوع یادگیری بهتر از کار عملی نیست، حتی اگر فرزندتان اشتباه کنه لطفاً بگذارید اشتباه کنه چون با این کار خلاقیتش بالاتر میره و متوجه یک مسیری می شه که درست نبوده و از آن تجربه بدست می یاره و آن را پله ای برای موفقیت خودش می کنه …

اگر این نکات به نظرتان جالب بود، می توانید ویدیو کامل این گفت و گو را در ادامه به تماشا بنشینید…

1 دیدگاه در “گلاره عباسی: نمره چکشی بر سر بچه ها !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود 9 بازی ویتامین کیو

برای افزایش هوش های ۹ گانه کودک
(۳ تا ۸ سال)